Mustangin sähköversion kaikki teho on heti käytettävissä – myyjä varoittaa kiihtyvyydestä

Jos tämä ei riitä, markkinoille on tulossa myös GT -versio, jolle luvataan 3,7 -sekunin kiihtyvyys nollasta sataan. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Fordin ensimmäinen täyssähkömalli tottelee nimeä Mustang Mach-E. Vaikka sähkö, neliveto ja Ford Mustang samassa lauseessa saattavat vannoutuneelle autoihmiselle tuottaa epäilyksiä, me emme epäilleet. Lähdimme koeajolle heti, kun siihen mahdollisuus annettiin.

Auto on kieltämättä kokonaisuus, joka saattaa Mustangin historian tuntien vaatia hieman totuttelua. Mutta maailma muuttuu ja kaikkeen tottuu. Jos kuitenkin nelivetoisen Mustangin pohtiminen saa ahdistuksen valtaan, on takavetoinenkin versio tarjolla. Ajoimme juttua varten nelivetoisella autolla.

Mustangin sähköversio pitää sisällään 351 hevosvoiman tehot. Se tarkoittaa alle viiden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Kuljettajan paikalla montaa toimintoa säädetään ison kosketusnäytön kautta, eikä perinteisiä painikkeita juuri enää ole, joten toivottavasti auto kiihtyy kuljettajaa nopeammin.

Lasikatto pitää huolen siitä, että meininki auton sisällä on miellyttävän avaraa. Mustang-taustan tunnistaa ratissa olevasta hevoslogosta. Mustangin sähkömallille ilmoitetaan 600 kilometrin kantama täydellä latauksella, joten sen puolesta reissaamaankin pääsee.

Ajoasento löytyy 170-senttiselle koeajokuskille kohdilleen. Koska maastoautot myyvät, on Mach-E päivitetty samalla crossover-tyyliseksi. Autossa istutaan siis ylempänä kun perinteisessä Mustangissa, joten alkuperäiseen ei pääse liikaa vertaamaan.

Urheilullista tunnelmaa on kuitenkin onnistuneesti säästetty. Positiivinen yllätys on takapenkkitilat: ne ovat Mustangiksi toimivat – hyvin toimivat! Mukava tieto on myös se, että perinteinen Mustang jatkaa edelleen elämäänsä Coupena, joten se ei häviä uutuuden tieltä mihinkään.

Toivottavasti auto kiihtyy kuljettajaa nopeammin.

Ennen koeajoa myyjä neuvoo ottamaan autolla varovasti. Se on perusteltua, koska sähköautoissa kaikki teho on käytettävissä heti. Eikä Ford Mustang Mach-E ole poikkeus. Auton kiihtyvyys ei ole vitsi. Tämä lähtee kuin tykki!

Ajaminen taajamassa on varsin leppoisaa, samoin isommalla tiellä. Auton alusta tuntuu mukavalta, eikä mikään paista nopealla koeajolla silmään ikävästi. Tällä ajaa oikein mielikseen.

Ford tavoittelee Euroopassa myytävän henkilöautomalliston sähköistämistä vuoden 2026 puoliväliin mennessä. Tahti on nopea, mutta valmistaja todisti Mustang Mach-E:llä osaavansa tehdä myös sähköautoja. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Koeajokiertueella ollut auto maksaa kaikkineen 71 915 euroa, kun halvimmillaan Mustang Mach-E:n saa omakseen hieman alle 50 000 euroon. Hintaero V8-koneiseen Mustangiin on huikea, sillä kasikoneinen versio lähtee halvimmillaankin noin 77 000 eurosta. Nyt pohtimaan, onko tämä hintaeron väärti.

Kommentoi