Peukun arvoinen auto Ranskasta – Renault siirtyi onnistuneesti hybridiaikaan

Renaultin suurin heikkous on brändimielikuva, mutta totuus on jotain muuta. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Ranskalaisista autoista tulee helposti kuulleeksi kaikenlaisia vitsejä. Yksi on, että Renaultin logo kuvastaa auton tunkkia. Koska Renault Megane on ollut markkinoilla jo neljännesvuosisadan ja sitä on ehditty myymään jo seitsemän miljoonaa kappaletta, väittämän voinee kuitata vitsinä. Samoin kuin sen, että parhaat ranskalaiset saisi grilliltä.

Kasvojenkohotuksen yhteydessä Renault Meganesta saatiin myös lataushybridi. Koska sähkö ja liikenne ovat nykyään erottamaton parivaljakko, lähdimme koeajolle. Liikenne on polttoaineiden osalta murroksessa, eikä paluuta vanhaan enää ole.

Renault Megane on etuvetoinen, ja päästöt on saatu kutistettua pieniksi: vain 30 grammaa sadalle kilometrille. Polttomoottorin virkaa hoitaa 1,6-litrainen bensakone, mikä on vapaasti hengittävä. Se tarkoittaa, että turboa ei ole.

Bensa- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on 158 hevosvoimaa. Bensakone tuottaa 91 hevosvoimaa ja sähkömoottori 67 hevosvoimaa. Vääntömomentiksi valmistaja ilmoittaa 144 newtonia. Tehoja hybridissä on enemmän kuin pelkässä bensaversiossa. Tavaratilan koko on 422 litraa, sekä ekstrana tavaratilan lattian alla löytyy vielä 25 litraa.

Sitten kokeilemaan. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Auto lähtee käyntiin napista. Mittaristo on digiä, totta kai, ja käsijarru sähköinen.

Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti, mikä on uusi monitilavaihteisto. Käytännössä se tuntuu kaksoiskytkinvaihteistolta, mutta energiahäviötä on saatu pienennettyä. Hallintalaitteet on sijoiteltu järkeville paikoille siten, että niitä on helppoa käyttää.

Tälle kokonaisuudelle mielellään soisi paremman mielikuvan kahvipöytäkeskusteluihin.

Kun ajaa taajamassa pelkällä sähköllä, meno on järkevän oloista. Vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti, eikä moitteen sijaa ole. Myös moottoritiellä homma toimii, vaikka terävin potku jää uupumaan. Meininki on kuitenkin arkikäyttöä ajatellen hyvin mallillaan. Myös takapenkkitilat ovat 170-senttiselle toimittajalle kohdillaan.

Kun autoa pysähtyy kuvaamaan, huudellaan tien toiselta puolelta kehuja autosta ja näytetään peukkua. Tämä on aivan totta, paketti on toimiva, mutta toisinaan ikävän brändimielikuvan uhri. Tälle kokonaisuudelle mielellään soisi paremman mielikuvan kahvipöytäkeskusteluihin.

Huutelijat, teille peukutan juttua kirjoittaessa takaisin – myös ranskalainen auto voi olla mielikuvista huolimatta haluttava ja mielenkiintoinen vaihtoehto. Halvimmillaan Meganen lataushybridi farmarina maksaa 32 390 euroa. Tällä autolla on hintaa 36 900 euroa. Hatchback on kesän mittaan tuloillaan myös hybridinä, kunhan ranskalaiset pajallaan ensin ehtivät.

Kommentoi