Katu soi Jyväskylä -kampanja tuo keikat puistoihin ja kaduille

Toivo Susi päätti järjestää paikallisille muusikoille töitä. Agata Anttonen

Riina Sydänmaanlakka

Jyväskyläläinen muusikko Toivo Susi perusti Katu soi Jyväskylä -kampanjan tukeakseen paikallisia muusikoita ja helpottaakseen kaupunkilaisten musiikinkaipuuta. Kampanja kerää mesenatti.me-yhteisörahoituspalvelun kautta yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä rahaa, jolla palkataan muusikoita pop up -keikoille Jyväskylän keskustaan.

Katu soi Jyväskylän tavoitteena on järjestää kesäkuun aikana vähintään kymmenen akustista, katusoittohenkistä keikkaa turvallisesti ulkotiloissa. Paikkoina voivat olla esimerkiksi Kirkkopuisto, Lounaispuisto ja Harju.

Kyseessä on yksi Jyväskylän kaupungin Fifty-sixty-joukkorahoituskokelun hankkeista, joissa kaupunki osallistuu kustannuksiin samalla summalla kuin lahjoitusten summa on yhteensä – kuitenkin maksimissaan 3 000 eurolla.

Toivo Suden mukaan rahaa on tavoitteena saada kasaan vähintään 6 000 euroa, sillä artisteille aiotaan maksaa asianmukaiset keikkapalkkiot. Käytännössä lahjoituksia pitäisi siis saada vähintään 3 000 euroa.

– Jokaisella keikalla on vähintään yksi esiintyjä, todennäköisesti enemmänkin. Jokainen lahjoittaja saa ehdottaa paikallisia muusikoita mukaan kampanjaan. Mitään genrerajoja ei ole, mutta keikka pitäisi saada toteutettua akustisesti.

Toivo Susi vinkkaa, että yritykset voivat rahoitukseen osallistumalla saada keikan esimerkiksi oman ovensa eteen, jolloin keikka tuo paitsi iloa yleisölle ja töitä muusikoille, myös näkyvyyttä yritykselle.

– Keski-Suomessa on paljon kovatasoisia musiikintekijöitä ja monen tyylilajin ammattilaisia. Suurin osa valuu kuitenkin pääkaupunkiseudulle, ja ainut tapa pitää muusikot täällä, on huomioida heitä ja tarjota töitä, Toivo Susi pohtii.

Kampanja on käynnissä 31.5. saakka.

Kommentoi