Koeajo: Citikan sähköinen yllätys

Citroën C4 on yllättävä auto. Harri Hintikka

Harri Hintikka

Millaisen täyssähköauton moni haluaisi? Oma ar­vaukseni menisi jotakuinkin näin: Koon pitäisi riittää vähintään neljälle matkatavaroiden kera. Sen tulisi näyttää modernilta ja tavalliselta yhtäaikaa. Ajomatkan tulisi riittää muuallekin kuin lähikauppaan. Käyttäminen pitää olla helppoa, samankaltaista kuin polttomoottorisen. Auton hankintahinta ei saisi olla paljon isompi kuin perinteisen auton.

Koeajon Citroën C4 on yllättävä auto valmistajalta, joka paikoin on tehnyt liiankin futuristisen näköisiä autoja. Kun tähän soppaan sotketaan vielä sähköinen malli, on odotettavissa hyvin kummallinen kulkupeli. Tuote, jota ei ostaisi kuin vannoutuneet fanit, ja nekin patonki kainalossa ja olkihattu päässä. Mutta kuinkas kävikään?

Auto näyttää hyvältä, selkeältä ja modernilta. Ja yllätys – sähkömalli näyttää ihan samalta kuin polttomoottorinen! C4 on varsin kookas, tilaa on hyvin C-segmenttiin. Matkustamon tiloihin vaikuttaa auton pitkä akseliväli, siksi tilaa riittää myös taakse. Tavaratila on mukavan kokoinen ja kontti avautuu reilusti.

Akusto on onnistuttu piilottamaan auton keskelle ja pohjaan. Kojelautaan kurkistus aiheuttaa melkein hurraa-huudon. Nykyaikainen elektroniikka ei ole sotkenut ohjaamoa. Lämpötila säädetään perinteisistä nupeista ja istuinlämmittimellekin on omat katkaisijat. Jopa kosketusnäytön yhteyteen on laitettu mekaaninen kotipainike. Kerrankin on kuunneltu käyttäjiä, eikä pelkkiä tuoteinsinöörejä.

Myös ajaminen on hyvin samankaltaista kuin tavallisella autolla. Valitsimesta eteen, taakse tai parkkiasentoon. Ainut ero polttomoottorimalleihin nähden on sähkön säästö keinotekoisen moottorijarrutuksen avulla. Tämän toiminnon hienompi ilmaus on regenerointi. Se muuttaa ajamisen lähes yhden polkimen ajoksi, niin paljon auto jarruttaa kun jalan ottaa pois kaasulta.

Liikkeelle lähdetään hyvin hiljaisesti, edes sähköautolle tyypillistä vaimeaa ulinaa ei kuulu. Tuulen suhina ja rengasäänet ovat hyvin vaimeat. Hiljaisen harmonian rikkoo vain hiekoitushiekan ääni pyöräkoteloissa. Ajaminen on helppoa, ohjaus on toimiva ja jousitus nielee epätasaisuudet mallikkaasti.

Citroen käyttää C4-mallissa uutta ”taikamatoksi” nimitettyä jousitusta, mikä korvaa kaasunestejousituksen. Aivan samalle tasolle uusi jousitus ei pääse, mutta on edelleen yksi mukavimmista. Nykyinen jousitus on hyvin yksinkertainen: iskunvaimentimen sisään on rakennettu hydraulinen lisävaimennus.

Ulkomuoto on jännä sekoitus coupe, hatchback ja crossoveria. Tässä kokoluokassa, ei juurikaan vastaavia tuotteita ole ollut, ehkä lähimmäksi pääsee Toyotan C-HR.

Toimiiko auto 15 asteen pakkasessa? Auton akku oli lähes täysi ennen koeajoa. Ajomatkaa oli mittariston mukaan 310 kilometrin siivuun. Reilun 140 kilometrin ajomatkan aikana auto toimi moitteettomasti. Auto lämpeni yllin kyllin tehokkaalla ilmalämpöpumpulla.

Harmittavasti pakkanen ja auton lämmitäminen syö väkisin toimintamatkaa. Lämpimässä ajamiseen verrattuna 100 kilometrin matka voi viedä virtaa 200 kilometrin verran. Tämä kannattaa tiedostaa reittisuunnittelussa sähköautolla ajaessa.

Koeajon jälkeen arvioin, että C4 täyttää useimmat sähköauton ostajan kriteerit. Jos sähköinen matka ei tunnu riittävältä, C4:stä löytyy yhtä moderni ja helposti lähestyttävä malli polttomoottorilla.

Hankintahinta sähkömallille (alkaen 35 298 euroa) on toistaiseksi melko paljon suurempi kuin bensiiniautossa. Toisaalta Citroën on hinnoitellut bensiiniversiot hyvin aggressiivisesti, ollen noin 5 000 euroa alempia kuin monella kilpailijalla. Kookkaan bensiiniauton alkaen hinta alle 20 000 euroa, ei tunnu pahalta.

Ajettu

CITROËN FULL ELECTRIC 136 SHINE 50kWh

Sähkömoottori: kestomagnetoitu tahtimoottori, teho: 100 kW, 136 hv, vääntö: 260 Nm.

Etuveto, vaihteistona 1v. alennusvaihde.

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,4s, huippunopeus: 150 km/h, CO2-päästöt: 0 g/km.

Mitat: Pituus 4 360 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 670 mm.

Omamassa: 1 541 kg, tavaratila: 380 litraa.

Koeajoauton hinta varusteilla: 41 042 euroa.

Kommentoi

Virhe | Suur-Jyväskylän Lehti

Virhe

Olemme pahoillamme, mutta sivua avattaessa tapahtui tekninen virhe. Emme tiedä virheen syytä, mutta toivomme, että kyse on jostain hetkellisestä viasta. Suosittelemme jatkamaan selaamista etusivulta.

Anteeksi ylimääräisestä harmista ja mukavampaa päivänjatkoa!