Koeajo: Ford sai äijäpakun – myös Transitilla pääsee nyt mutaleikkeihin.

Ford Transit Custom Trailissa päivitykset ovat muutakin kuin kosmeettisia. Myös pellin alla on tapahtunut lisäyksiä. Toimittajan mielestä auton paras ominaisuus on mutalälliin ajo. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Pakettiautoja on ollut aiemminkin saatavissa kurahommiin. Nyt aluevaltauksen teki Ford peräti kahden version voimin: Päivänvalon näki Transit Trail ja Transit Custom Trail.

Otimme koeajoon jälkimmäisen, joka on malleista pienempi. Isompaan verrattuna on mainittava, että pienemmästä jää uupumaan neliveto ja automaattivaihteisto. Auto on aina etuvetoinen. Jos asia vaivaa, täytyy siis katsoa täysikokoista Transitia.

Mitenkä tämä auto erottuu tavallisesta Ford Transit Customista? Auto perustuu Trend -varustetasoon, johon on asennettu tasauspyörästön lukko, luistonrajoitin ja jumbommat helmat. Vakiona on myös nahkaverhoilu, jota perusmalliin ei ole tarjolla. Etumaskin logo on suoraa lainaa Raptoreista, jotka tunnetaan Fordin lavamallien erikoisversioina. Koska tämä on perusmallia erottuvampi, ei ole tarvetta arpoa, mikä onkaan päivän auto? Punainen paholainen löytyy nopeasti esittelyautojen rivistä.

Autossa on tehoja 170 hevosvoimaa, ja konehuoneesta löytyy kaksilitrainen dieselpata. Myös 130-hevosvoimainen tehoversio on hinnaston mukaan tarjolla. Perusversio on saatavilla myös kevythybridinä, mutta Trail -versio ei taivu ilmastotalkoisiin.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja sen saa kohdilleen vaivattomasti. Koska auto on tehty työhön ja järeisiin harrastuksiin, penkin käsisäädöt on sähkösäätöjä parempi idea. Auto startataan avaimella ja käsijarrukahvakin löytyy, joten vanhan koulukunnan ihmisiä suorastaan hemmotellaan. Tämä ei ole aivan selvää vuonna 2021, jolloin esimerkiksi digimittaristot tekevät tuloa myös hyötyajoneuvoihin.

Ajotuntumaa voisi verrata Ford Focukseen – tämä paku vain on paria pykälää isompi. Monesta asiasta voisi sanoa, että ne on molemmissa autoissa samantyylisesti. Fordeilla ajaneelle mitään kulttuurishokkia ei tule. Taajamassa tällä on mukava ajaa, homma toimii myös moottoritielle kurvatessa mallikkaasti. Ajotuntumaa voisi kuvailla henkilöautomaiseksi. Myös vaihteisto toimii sujuvan oloisesti, vaihteet menee päälle helposti. Epäilemättä mieli tekisi hakea lautakuorma kyytiin ja lähteä tekemään remppahommia. Peruutuksissa hyvänä apuna on peruutuskamera, joten tämän kanssa pärjää mainiosti.

Autolla on hintaa 46 690 euroa. Jos on valmis maksamaan, saa osakseen varman ja erottuvan auton. Transiteihin tehdyt maastopäivitykset on onnistuneita, niille varmasti löytyy kysyntää. Tämä siksi, koska kilpasisarista esimerkiksi Volkswagen Transporteriin ja Mercedes-Benz Vitoon neliveto on tarjolla. Koska Transit Custom Trailissa nelivedon sijasta tarjolla on muut lääkkeet, matkanteko hoituu ongelmitta. Lopulta vaativan ostajan kysymysmerkki saattaakin olla automaattivaihteisto, jolloin on tyytyminen pykälän isompaan. Tästä on hyvä jatkaa!

Perusversio on saatavilla myös kevythybridinä, mutta Trail -versio ei taivu ilmasto­talkoisiin.

Kommentoi