Bruno Maximus toi 30 työtään Jyväskylän laajaan näyttelyyn

Bruno Maximuksen töitä on esillä jyväskyläläisessä galleriassa 18.4. asti.

Outi Elomaa

Bruno Maximuksen taidenäyttely esittelee maalauksia 1600-luvun tyyliin, vauhdikkain värein, komiikkaa pehmeine muotoineen, mietiskeleviä alastonmalleja ja myyttisiä historiallisia hahmoja.

Tauluja on noin 30, ja näyttely on mahdollisesti laajin Jyväskylässä esillä ollut Maximuksen näyttely. Se saattaa jäädä myös hänen viimeisekseen, sillä taiteilija on keskittynyt maalaamaan näinä päivinä paljon tilaustöitä.

Vuonna 2020 Bruno alkoi restauroida oletettavasti 1600-luvulta olevaa Kristus-maalausta. Teoksen hän löysi vuonna 2007 Helsingin Pasilasta. Siinä pään asento muistutti Guido Renin maalauksia, ja näin alkoi noin kymmenen maalauksen tutkimusmatka Renin, Rembrandtin ja Rubensin maalausten pariin. Näyttelyssä on versioita vanhoista maalauksista, uusien näkemysten lävitse kieputeltuna.

Vatikaani, Italian Suurlähetystö, Ateneum ja taideasiantuntijat kommentoivat alkuperäistä Brunon hallussa olevaa Kristus-maalausta, mutta vieläkään hän ei ole saanut varmaa tietoa onko se Guido Renin teos.

Näyttelyssä on esillä muun muassa suuri Aleksis Kiven muotokuva, Mick Jagger-siluettimaalaus, Optimisti ja Pessimisti tapaavat Ranskassa, Penkkiurheilijoiden Umpihankiralli ja monia koomisia maalauksia.

Bruno Maximus syntyi vuonna 1970. Hän on järjestänyt yli 150 taidenäyttelyä Suomessa ja ulkomailla vuodesta 1991 alkaen. Vuosi 2021 on 30-vuotistaiteilijauran juhlavuosi. Hän on asunut ja työskennellyt muun muassa Australiassa, Brasiliassa, Englannissa, Portugalissa, Ranskassa ja Unkarissa. Teoksia on useissa kokoelmissa eri maissa.

Koulutuksen hän on saanut yksityisopetuksessa. Lisäksi hän on luonut useita tekniikoita taiteen tuotantoon.

Laajaan tuotantoon kuuluu noin tuhat öljyvärimaalausta. Taiteilija on maalannut useita muotokuvia, seinämaalauksia, suunnitellut postimerkkejä Suomen Postille ja tehnyt lukuisia kirjan kuvituksia.

Galleria Harrin Taide ja Antiikki, Jyväskylä, 27.3.-18.4.

Kommentoi