”Skodalla menee hyvin” – nyt ihan oikeasti!

Faceliftissä Skodan nokkamaskia on kallistettu taaksepäin hieman Bemarimaisesti. Harri Hintikka

Harri Hintikka

Otsikon lausahdus on ehtaa nostalgiaa 1980-luvulta. Tuolloin slogan lähinnä huvitti takatuuppari-Sokotan ikkunassa. Halveksiva virnuilu on päättynyt.

Autotoimittajat ovat ihastuneet Octaviaan ja niin Skodan omistajatkin. Tuttu Volkswagen-tekniikka, tarkoituksenmukainen muotoilu ja valtava tavaratila. Skoda on pitkälti onnistunut välttämään tekniikan sudenkuopat tuomalla jo testattuja komponentteja malleihinsa. Auton nykyinen maine on monen mielestä jopa parempi kuin emoyhtiön.

Octavian uusi malli esiteltiin viime vuoden kevätkesällä. Kyseessä ei ole uusi malli, vaan suurempi facelift. Keula, perä ja sisusta myllättiin uuteen uskoon, akselivälin säilyessä entisenä. Nokkamaskia on kallistettu taaksepäin hieman Bemarimaisesti. Perää puolestaan on venytetty takavalojen välistä lipalla. Se näyttää jo markkinoilta poistuneelta Toyota Avensikselta.

Sisällä muutokset ovat reilumpia, kojelauta on nyt hyvin moderni, jopa liiaksikin. Löytyy digitaalimittaristo, nätisti istutettu keskinäyttö, siro vaihteenvalitsin, kaikki tätä päivää. Ohjauspyörän malli on jännittävä ja silti käytännöllinen.

Kojelaudassa on kapea rivistö nappuloita, mutta niillä säädetään kaikkea muuta kuin lämpötiloja. Ottaisin mieluummin Skoda Scalan kojelaudasta nappulat lämmönsäätöön kuin kosketusnäytön alaosan hipaisun.

Näyttö toimii hyvin ja on visuaalisesti kaunis, mutta kehitysosastolle voisi antaa vinkkiä, että jos tilaa on kahdeksasta tuumasta kymmeneen tuumaan, eikö näyttöön voisi avautua oikeasti isot nappulat kosketuksesta?

Käytettävyys on oikeastaan ainoa harmittava asia Skodassa. Ohjaus on hyvää konsernikamaa. Jousitus on erinomainen, tukeva, mutta ei pauku joka montussa ahteriin. Jääpolannekaan ei tärisytä autoa ylettömästi.

DSG-vaihteistoa on usein moitittu nykiväksi ja ryömiväksi. Koeajon Skodassa on vaihteiston parina kevythybriditekniikka, joka toimii laatikon kanssa kuin ajatus. Vaihtohetkiä ei huomaa suurimmaksi osaksi kuin kierroslukumittarista ja liikkeelle lähtö onnistuu ilman nykimistä.

Kulutukselle sähkön lisäys tekee myös hyvää. Kahdeksan asteen pakkasessa ajettu koeajon keskikulutus oli 4,9 litraa. Kohtuullista, auton koko huomioiden. Tilaa Octavia tarjoaa todella reilusti. Edessä istutaan tukevan väljästi, takana matkustaa myös mielikseen. Takapenkillä tukea voisi lisätä jaloille, lattia on hieman korkealla istuimeen nähden.

Tilojen lisäksi yksi Skodan vahvuuksia on laaja mallisto. Se kattaa kevythybridit, kaasumallit, pistokehybrit, nelivedot, korotetut Scout-versiot. Alkaen hinnalla, noin 25 000 eurolla, saa todella paljon autoa. Tilaa kuin taksissa, pieni kulutus, hyvä ajettavuus ja mukavasti varusteita. Näillä ansioilla Vuoden Auto Suomessa- titteli on itseoikeutettu Octavialle.

Skoda Octavia Combi Ambition e tec

Bensamoottori: 999 cm3, teho: 81 kw, 110 hv, vääntö: 200 Nm.

8-vaihteinen automaatti, etuveto.

Kiihtyvyys: 0-100 km/h 10,6s, huippunopeus: 201 km/h.

WLTP-kulutus: 5,0 l/100 km, CO2-päästöt: 122 g/km.

Pituus 4 689 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 686 mm, omamassa: 1 353 kg, tavaratila: 640 l.

Koeajoauton hinta varusteilla: 33 380 €.

Kommentoi