Korona innosti tekemään musiikkia – laulun voi tallentaa Popverstaassa vaikkapa lahjaksi

Tomi Fröberg (vas.) ja Antti Korhonen ovat remontoineet musiikkistudion Mäki-Mattiin. Popverstas

Outi Elomaa

Jyväskyläläiset Antti Korhonen ja Tomi Fröberg rakensivat vuonna 2017 perustamalleen musiikkituotantoyritykselle uudet tilat Jyväskylän Mäki-Mattiin alkuvuoden aikana. Popverstas oli aikaisemmin hajallaan Korhosen ja Fröbergin kotona, ja osa soittimista äänitettiin Korhosen Twister-bilebändin treeni­kämpällä.

Popverstaan yritysidea on tarjota musiikkituotantopalveluita kaikille.

– Pääasiallisesti teemme omakustanneartistien musiikkia. Asiakkaamme ovat Jyväskylästä ja muualtakin Suomesta. Suurin osa heistä haluaa biisejä esimerkiksi Spotifyyn. Heillä on biisejä, mutta ei ole taitoa tehdä niitä julkaisuksi asti. Meillä on ammattitausta muusikkona, sillä olemme opiskelleet kevyttä musiikkia Jamkin pop-jazz-opinto-ohjelmassa, Antti Korhonen kertoo.

Kaksikko tekee asiakkaan omista biisi-ideoista julkaisuvalmiita kappaleita. He opastavat tarvittaessa asiakasta muun muassa sanoittamisessa ja säveltämisessä sekä muissa biisin teon eri vaiheissa.

– Esimerkiksi asiakkaan kännykkään hyräilemä melodia voi riittää tuotannon aloittamiseksi. Me emme julkaise tai ole levy-yhtiö, vaan asiakas hoitaa itse julkaisun ja mahdollisen markkinoinnin. Asiakas voi myös lähestyä meillä tehdyllä demolla esimerkiksi levy-yhtiöitä, Tomi Fröberg sanoo.

Popverstaan asiakasmäärä on kasvanut koko ajan. Yritys on ottanut tarjontaansa myös äänituotannon ja äänimainokset.

Esimerkiksi asiakkaan kännykkään hyräilemä melodia voi riittää tuotannon aloittamiseksi.

Tomi Fröberg

– Asiakkaita on tullut lisää kuluneen vuoden aikana senkin vuoksi, kun on oltu paljon kotona, ja on löydetty mahdollisuus tehdä hyvä äänitys. Tärkeän laulun voi äänittää vaikkapa lahjaksi, Antti Korhonen toteaa.

Myös bändien musiikkia voidaan äänittää Popverstaalla. Eri soittimien otot pitää äänittää erikseen, ja rummut voidaan äänittää muissa tiloissa.

Korhonen ja Fröberg sanovat, että sosiaalisen median merkityksestä musiikkimaailmassa on monenlaisia mielipiteitä.

– Some on tärkeä. On paljon omakustanneartisteja, joilla on yhtä paljon kuuntelijoita Spotifyssa kuin isojen firmojen artisteillakin. Artistilta vaatii omistautumista tai hyviä apujoukkoja, jotta musiikki saadaan laajemmin esiin, Korhonen sanoo.

Yrittäjät pitävät television kyky-ohjelmia kanavana saada itseään esille.

– Kannattaa mennä televisioiden kyky-ohjelmiin, jos haluaa päästä pinnalle. Televisiossa on sellainen voima. Ne ohjelmat eivät kuitenkaan ole sellaisia kanavia, joissa oma musiikki pääsisi esille, Tomi Fröberg toteaa.

Kommentoi