Korona katkaisi Versonan kansainvälistymisen – Gradia järjestää Korona-exit-kehitysapua

Timo Hämäläinen haluaisi keksiä tapoja, joilla suomalaiset saadaan ostamaan aktiviteetteja ja palveluja. Timo Hämäläisen albumi

Sami Rahkonen

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia järjestää keväällä mikro- ja pk-yrityksille tarkoitetun virtuaalisen Korona-exit-työpajakokonaisuuden.

Työpajan tarkoituksena on tarjota koronan runtelemille yrityksille mahdollisuus kehittää liiketoimintaa ja samalla verkostoitua muiden samassa tilanteessa olevien yrittäjien kanssa.

Yksi pajalle lähtevistä yrittäjistä on luontomatkailu- ja luontoliikuntapalveluita Jyvässeudulla tarjoavan Versona Oy:n Timo Hämäläinen.

– Koronasta on tullut niin pahasti takkiin, että jospa sieltä (työpajalta) saisi jotain takaisinpäin, hän toteaa.

Vuonna 2016 perustettu Versona ryhtyi kansainvälistymään vahvasti vuonna 2018. Viime vuodelle matkapaketteja oli myyty kohtalaisen hyvin kansainvälisille matkatoimistoille, mutta korona perui kaikki va­raukset viime vuodelta.

Nyt yritys pyörii vaivoin kotimaisten asiakkaiden varassa.

– Aika paljon kertoo se, että kaluston vuokraamisella maksetaan nyt laskuja ja aiemmin niitä tuloja ei oltu laskettu edes budjettiin.

Hämäläisen mukaan yritykset ovat peruneet esimerkiksi työhyvinvointitapahtumia, vaikka ne voitaisiin edelleen järjestää turvallisesti.

– Ryhmät ovat muutenkin yleensä pieniä ja esimerkiksi pyöräilyssä välimatkojen pitääkin olla vähintään viisi metriä.

Hämäläisen yksi tavoite onkin keksiä tapoja, joilla suomalaiset saadaan ostamaan aktiviteetteja ja palveluja.

– Suomalaiset matkailijat ovat aika pihejä ulkomaalaisiin verrattuna. Kotimaassa rahaa käytetään lähinnä majoitukseen, mikä toki on parempi kuin ei mitään.

Maaliskuun ja kesäkuun välillä järjestettävissä työpajoissa käydään läpi esimerkiksi uusia ideoita poikkeustilanteesta selviämiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Esillä ovat myös liiketoiminnan kehittämisessä tarvittava tuki ja käytännön työkalut.

Kokonaisuuteen kuuluu myös osallistujan yritykseen kohdennettua konsultointia yritysvalmentajan kanssa. Pajan yritysvalmentajat tulevat Balentorilta.

Gradian asiakkuuspäällikkö Maria Linnavirta kertoo, että työpajoissa suunnataan katsetta tulevaan.

– Toki mietitään, miten tästä tilanteesta selvitään, mutta ennen kaikkea pohditaan, miten liiketoimintaa kehitetään koronan jälkeen.

– Mitään nopeita hokkuspokkus-ratkaisuja ei ole tarjolla, vaan kyse on pidempiaikaisesta kehittämisestä.

Linnavirran mukaan yrityksellä ei tarvitse mennä huonosti, jotta voi osallistua työpajaan.

– Toki toivomme, että tarjottu tuki tulee todella tarpeeseen. Luotan siihen, että yrittäjät itse tietävät, milloin kannattaa hakea mukaan.

Työpaja on yrityksille maksuton. Gradia on saanut Keski-Suomen liitolta hankerahoitusta yritysten perustamisneuvontaan ja koulutukseen. Korona-exit-työpaja on osa tuella rahoitettavaa kokonaisuutta.

Työpajoihin mahtuu mukaan noin 40 yritystä. Työpajoja on kevään aikana kuusi ja niistä kukin on kestoltaan pari tuntia. Gradia ottaa ilmoittautumisia vastaan helmikuun loppuun asti.

Kommentoi