Teipattu Transporter on autohipsterin pakettiauto

Auton ruusukuvio herättää varmasti mielenkiinnon tai inhon. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Etsin autojuttujen aiheita usein netin myyntipalstoilta. Nyt kuitenkin tein poikkeuksen, ja menin sokkona pyörimään autoliikkeisiin, tietämättä tarjonnasta sen enempää. Ei kestänyt kauan, kun huomioni kiinnitti kukkakuvioinen Volkswagen Transporter.

Joku muukin oli iskenyt tähän silmänsä, sillä keskustelimme toisen asiakkaan kanssa siitä, onko tämä maalattu vai teipattu. Lähempi tutkailu osoitti, että tämä on teipattu. Se on hyvä, sillä uusi omistaja voi halutessaan myös poistaa kukkakuviot.

Mielenkiintoni heräsi, ja kävin pyytämässä avaimet koeajoa varten. On veikeä yhdistelmä, kun mieshenkilö ajaa pinkkisävyistä autoa. Kyseessä on vuosimallin 2011 pakettiauto, jolla on ajettu 199 000 kilometriä. Kymmenvuotiaalle autolle kilometrit eivät ole edes kohtuuttomat. Vaihteiston virkaa hoitaa manuaali, ja konehuoneesta löytyy kaksilitrainen dieselkone. Tehoa siitä irtoaa 102 hevosvoimaa. Auto on päällisin puolin siistin oloinen, mutta ymmärrettävästi tavaratilasta löytyy käytön jälkeä. Enemmän yllättäisi, jos näin ei olisi. Tärkeintä on, ettei mitään hälyttävää löydy.

Hallintalaitteet löytyvät järkevän oloisesti ja ajoasennon 170-senttinen kuljettaja saa kohdilleen. Liikenteeseen lähtiessä kaikki vaikuttaa koeajon perusteella toimivalta. Niin voi olettaakin, sillä papereiden perusteella huollot on tehty. Auton kukkateippaus kuitenkin tekee jännän pikantin fiiliksen tunnelmaan.

Tämä on ehdottomasti koettava itse, sitä on hieman hankala pukea sanoiksi. Jos mietitään järkevyyttä, niin esimerkiksi ilmastointi on, joten työpäivänsä tällä autolla tekee mielellään. Vetokoukkua ei ole, mutta sen voi asennuttaa.

Taajamassa ajaessa kaikki vaikuttaa toimivalta myös sen jälkeen, kun kone on lämmennyt. Osa vioista voi tunnetusti esiintyä koneen ollessa kylmä, osa silloin kun kone on lämmin.

Liikenteessä ei ole kukkahattu ja täti, vaan kukkaäijä ja paku.

Tämän jälkeen halusin vielä hetken ajella kukkapakulla, jotta osaisin pukea sanoiksi tämän tunnelman. Mielessä pyörii, että nyt liikenteessä ei ole kukkahattu ja täti, vaan kukkaäijä ja paku! Ehkä juuri tämän takia halusin koeajolle. Voisi ihan hyvin kysyä, että miksi joku teippaisi autonsa näin? Tuntematta yksityiskohtia tarkemmin, luulen syyn olevan jonkun firman halussa erottua toisista, hakea huomiota autokalustolla.

Entä jos tämä olisi minun autoni? Olen autohipsteri, joten luultavasti teippauttaisin koko auton. Vakiovärisenä tämä häviäisi harmaaseen massaan.

Hintaa on 12 800 euroa. Toisaalta vastaavan teippauksen voisi halutessaan hankkia muihinkin autoihin, jos maksukykyä löytyy. Ihan hyvin teippauksen teemana voisi olla vaikka Muumien mörkö, joten rohkeasti ideoimaan. Taivas ei ole rajana, vaan hulluus ja maksukyky.

Kommentoi