Elokuva-arvio: Huijaritarina kolmessa näytöksessä – Palvelijatar on miehitettyyn Koreaan sijoittuva eroottinen trilleri

Palvelijattaren puvustus hivelee silmää.

J. K.

Suoratoisto

Ohjaus: Park Chan-wook. 138 min. 2016. Yle Areena

****

Palvelijatar perustuu Sarah Watersin romaaniin Silmänkääntäjä. Eteläkorealainen Park Chan-wook on kuitenkin siirtänyt tapahtumat 1800-luvun Englannista japanilaisten miehittämään 1930-luvun Koreaan.

Kreivinä esiintyvä Fujiwara ( Ha Jung-woo) houkuttelee nuoren Sookeen ( Kim Tae-ri) pestautumaan rikkaan japanilaisen Hidekon ( Kim Min-hee) kamaripalvelijaksi. Tytön todellinen tehtävä on kuitenkin helpottaa valekreivin suunnitelmaa rikkaista naimakaupoista, joiden jälkeen uhri on tarkoitus teljetä mielisairaalaan. Naisten välille kehittyy kuitenkin odottamattomia tunteita.

Palvelijatar on Chan-wookin komea paluu koreankieliseen elokuvaan Stokerin ja Snowpearcerin (molemmat 2013) jälkeen. Koston ja petoksen aihelmat ovat tuttuja hänen aiemmista elokuvistaan, mutta värikylläinen miljöö ja kuvaus eivät ole aiemmin näyttäneet yhtä hyviltä.

Tapahtumat on jaettu kolmeen osioon, joissa huijaritarinan tapahtumia seurataan vaihtuvista näkökulmista. Yllätyskäänne seuraa toistaan, eikä elokuvan hahmoille tai katsojalle ole selvää, kuka kulloinkin on huijari ja kuka huijattu.

Lesboeroottista väreilyä on ladattu suoran kuvauksen lisäksi myös arkisiin askareihin, kuten hammaskiven poistoon ja korsetin napitukseen.

Kaikesta päätellen aasialainen erotiikka kiinnostaa myös suomalaisia, sillä tätä kirjoittaessa Palvelijatarta on katsottu Yle Areenassa lähes 350 000 kertaa.

Oldboy

Ohjaus: Spike Lee. Kesto: 104 min. K18. 2013. Elisa Viihde

**

Joe Doucett (Josh Brolin) herää motellihuoneelta vaikuttavassa loukossa viihdykehakuisen illanvieton haastavasta jälkitilasta kärsien. Kyseessä on selli, jossa on huonevaraus 20 vuodeksi. Ainoa vihje vangitsijasta on päivittäin tarjoiltava annos aasialaista pikaruokaa, ainoa yhteys ulkomaailmaan televisio. Jälkimmäinen paljastaa, että Joen ex-vaimo on raiskattu ja murhattu, syylliseksi julistettuna Joe itse.

Park Chan-wookin kostotrilogian toinen osa, Oldboy (2003), on palkittu kulttielokuva ja ohjaajansa kansainvälinen läpimurto, joten englanninkielinen uudelleenfilmatisointi ei yllätä.

Yllättävää sen sijaan on versioiden samankaltaisuus, sillä alkuperäisen väkivaltaisuutta ja antiikin tragedioita jäljittelevää synkkää ja perverssiä tarinaa ei ole juuri siloteltu suuremmalle yleisölle.

Muutokset ovat pääosin kosmeettisia ja persoonattomia, kuten tapahtumapaikkojen vaihtuminen Yhdysvaltoihin, millä on perusteltu lähinnä vaihtunut kieli. Todellista paikallisväriä elokuvassa ei näy, ja edelleen telmitään pääosin aasialaiskortteleissa.

Spike Lee tunnetaan leimallisesti afroamerikkalaisena ja poliittisesti kantaaottavana ohjaajana. Oldboy on kuitenkin pelkkä laimennettu ja yksinkertaistettu sovitus – ja sellaisena täysin tarpeeton.

Kommentoi