Perinteistä sushia sekä uusia makuja – Nami Sushi & More avasi ovensa vuodenvaihteessa

Yrittäjä Alejandro Jaremczuk kertoo, että valtaosa asiakkaista hakee annoksensa mukaan tai tilaa kotiinkuljetuksen. Riina Sydänmaanlakka

Riina Sydänmaanlakka

Jyväskylän sushitarjonta laajeni vuodenvaihteessa, kun ravintola Nami Sushi & More avasi ovensa Yliopistonkadun ja Asemakadun kulmauksessa. Osana ravintolaa toimii myös aikaisemmin Jyväskeskuksessa sijainnut Fit Wok.

Fit Wok -konsepti on perustettu jo kymmenisen vuotta sitten Tampereella, ja se toimii franchising-pohjalta myös Kuopiossa. Nykyään konseptin omistaa Nami Sushi & Moren yrittäjä Alejandro Jaremczuk yhtiökumppaninsa Tommi Starckin kanssa.

Jyväskylässä Fit Wok ehti toimia noin vuoden ennen Yliopistonkadulle muuttoa.

– Nyt meillä on siinä mielessä paremmat liiketilat, että kaupunkilaiset huomaavat ravintolan ohikulkumatkallaan helposti. Aika monet asiakkaat ovat sanoneet, ­etteivät he ole edes tienneet Fit Wokin olemassaolosta aiemmin, Jaremczuk sanoo.

Fit Wokin annokset kootaan asiakkaan valitsemista raaka-aineista, ja sen ajatuksena on tarjota terveellistä ruokaa nopeasti. Nyt yrittäjät halusivat uudistaa konseptia ja perustivat wok-ravintolan kylkeen myös sushiravintolan.

Jaremczuk toteaa, että sushin suosio on kasvanut Suomessa valtavasti viime vuosina, mutta hänen mukaansa se käsitetään usein nimenomaan buffet-ruokana.

Huomasin, että Jyväskylässä on kysyntää sushille.

– Ja sitä se ei ole, hän painottaa.

– Olen ollut kuusi vuotta sushialalla, ja minulla oli sushiravintola myös Tampereella. Huomasin, että Jyväskylässä on sushille kysyntää.

Nami Sushi & Moren menu sisältää valmiiksi valikoituja sushilajitelmia alkupaloineen ja jälkiruokineen. Take away -sushiannokset räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan.

– Käytämme tuoreita raaka-aineita ja valmistamme kaikki sushit käsin paikan päällä. Teemme sushia perinteiseen japanilaiseen tyyliin, mutta yhdistelemme siihen myös uutta. Itse olen kotoisin Argentiinasta, ja sieltäkin tulee vaikutteita, Jaremczuk sanoo.

Ravintolassa on reilut 50 asiakaspaikkaa. Remontin yhteydessä alakertaan on tehty lounge-tilat, joita voi varata esimerkiksi yritysten lounaspalavereihin.

– Loungea on aika hyvin varattukin. Varaaminen ei maksa mitään, kun ottaa vaan meiltä ruuat, Jaremczuk kertoo.

Suurin osa ravintolan annoksista myydään mukaan, ja ravintola käyttää Woltin kotiinkuljetuspalvelua.

– Meihin korona ei ole vaikuttanut niin kovasti kuin moniin muihin ravintoloihin, sillä take away -myynti oli meillä aikaisemminkin tosi isossa roolissa. Nyt se on entistä merkittävämpää.

Ravintoloitsija aikoo kehittää myös oman sovelluksen tilauksia ja kotiinkuljetuksia varten.

– Siihen menee vielä jonkin aikaa, Jaremczuk sanoo.

Kommentoi