”Kysyntä on räjähtänyt käsiin” – ostoksia kerätään yötä myöten, ja Prisman Kauppakassi-palvelun jouluviikko täyttyi jo viime viikolla

K-Citymarket Keljon verkkokauppavastaava Ninna Klemm kuvailee, että verkkotilausten keräilijöillä ei ole luppoaikaa. ”Maanantaista torstaihin on tähän mennessä ollut ihan ok, mutta perjantait mennään ihan tukka putkella. Ei voi kun kiittää ja kehua meidän työntekijöitä”, Klemm sanoo. Riina Sydänmaanlakka

Riina Sydänmaanlakka

Korona-aika on kasvattanut kauppojen keräilypalveluiden ja verkkotilausten kysyntää roimasti, ja lähestyvä joulu lisää sitä entisestään. Yhä useampi haluaa ruokakaupoilla pyörimisen sijaan valita tuotteet verkosta ja noutaa joulueväänsä valmiiksi kerättynä tai tilata ne kotiovelle.

Jyväskylän Prisma Seppälän johtaja Joonas Heiskanen toteaa, että marketin Kauppakassi-palvelun jouluviikon ”aikaikkunat” varattiin jouluaattoa lukuun ottamatta loppuun jo viime viikolla.

– Yksittäisiä aikoja saattaa vielä vapautua, Heiskanen arveli maanantaina.

Heiskasen mukaan kapasiteetti verkko-ostosten keräämiseen ja pakkaamiseen on nostettu korona-aikana moninkertaiseksi, mutta silti se ei tahdo riittää. Tuotteita kerätään myös yöaikaan, ja kiireisimpinä päivinä keräilyä hoitaa Heiskasen mukaan 30–40 työntekijää.

– Olemme yrittäneet vastata kysyntään kaikin keinoin, mutta silti jouluviikko on haasteellinen. Vastaan ei tule pelkästään keräilijäkapasiteetti, vaan myös säilytystilat. Kylmiötilaa on valjastettu käyttöön jatkuvasti lisää.

– Ei tätä voi edes verrata edellisiin vuosiin, kysyntä on niin sanotusti räjähtänyt käsiin.

Vastaan ei tule pelkästään keräilijä­kapasiteetti, vaan myös säilytystilat.

Joonas Heiskanen

Heiskasen mukaan keräämiseen on perehdytetty muun muassa Keskimaan ravintolatyöntekijöitä. Käytännössä kaikki tarjolle tulevat Kauppakassi-palvelun ajat varataan.

Jyväskylässä Keskimaalla on Kauppakassi-palvelua Seppälän Prisman lisäksi Mestarin Herkussa, joka toimittaa tilauksia myös kotiin. Tämän lisäksi toimii alun perin riskiryhmille suunnattu, sittemmin laajentunut Keskimaan kauppa-apu.

– Mestarin Herkussa on vielä kotiinkuljetuksia ja noutoja saatavilla jouluviikolle. Lisäksi Keskimaan kauppa-avun kautta pääsee vielä hyvin tilaamaan, Heiskanen sanoi maanantaina.

K-Citymarket Keljon kauppias Jari Hakala laskeskelee, että tällä hetkellä Keljon Cittari pystyy pakkaamaan ja luovuttamaan asiakkailleen noin 100–150 tilausta päivässä. Kaupalla ei ole kotiinkuljetuspalvelua, vaan asiakkaat hakevat laatikoihin pakatut ostoksensa ulkoa noutopisteeltä.

– Aikaisempinakin vuosina joulun aikaan on toki ollut piikki kysynnässä, mutta nyt puhutaan siihen verrattuna todella moninkertaisista määristä tilauksia, Hakala kuvailee.

Asiakas saa tuotteet samalla hinnalla kuin kaupassa muutenkin, eikä keräysmaksulla paljoa kateta kustannuksia.

Jari Hakala

Maanantaina jouluviikolle oli Hakalan mukaan vielä noutoaikoja vapaana.

– Mutta täyteen ne tulevat, kapasiteetin äärirajoilla mennään.

Hakala toteaa, että ruuan verkkokauppa on hyvää asiakaspalvelua ja osa kokonaisuutta, mutta suurin haaste on tehdä siitä kannattavaa.

– Olemme palkanneet tähän useita henkilöitä. ­Asiak­as saa tuotteet samalla hinnalla kuin kaupasta muutenkin, eikä keräysmaksulla paljoa kateta kustannuksia.

Vaikka verkkotilausten määrä on kasvanut, eivät ne Hakalan mukaan korvaa myymälässä tapahtuvaa asiointia.

– Olemme kuitenkin edelleen siinä tilanteessa, että yli yhdeksän ostotapahtumaa kymmenestä on myymälässä. Verkkokauppa on merkittävä tekijä, mutta ei vieläkään mitenkään järisyttävä.

Kommentoi