Romutuspalkkion voi saada myös sähköpyörän ostoon tai bussilippuihin

Sähköpyörien kysyntä on ollut kova jo ennen romutuspalkkiotakin. Iikan Pyörävarikon myymäläpäällikkö Annukka Ylönen esittelee mallia, jonka toimitusta joutuu odottamaan jopa ensi syksyyn saakka . Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Liikenteen päästöjä yritetään vähentää uudella romutuskampanjalla. Eduskunta hyväksyi väliaikaisen lain henkilöautojen romutuspalkkiosta marraskuun lopussa ja presidentti Sauli Niinistö vahvisti sen viime perjantaina.

Joulukuun alusta alkaen yli kymmenen vuotta vanhan henkilöauton romutuksesta voi saada 1 000–2 000 euron palkkion riippuen siitä, mitä hankkii auton tilalle.

Edellisistä romutuskampanjoista poiketen tällä kertaa palkkion voi saada vähäpäästöisemmän auton oston lisäksi myös sähköpyörän ostamiseen tai joukkoliikennelippujen tai liikkumispalvelun kustannusten kattamiseen.

Romutuspalkkion hakuaika on vuoden 2021 loppuun saakka. Palkkioita varten on varattu 8 miljoonaa euroa. Vuonna 2018 kahdeksan kuukauden kampanjassa palkkiorahaa oli varattu yhtä paljon, mutta osa siitä jäi jakamatta. Palkkion laajenemisen sähköpyöriin, joukkoliikennelippuihin ja liikkumispalveluihin uskotaan kiihdyttävän hakuintoa.

1 Romutettava auto.

Romutettavan auton tulee olla liikennekäytössä ja yli 10 vuotta vanha. Aiemmissa kampanjoissa romutettavien autojen keski-ikä on ollut noin 18 vuotta. Auto viedään romutettavaksi Suomen Autokierrätyksen pisteisiin, joita löytyy ympäri maata. Romutuksesta annetaan romutustodistus, joka vahvistaa, että auto on asianmukaisesti kierrätetty. Todistusta tarvitaan palkkion hakemiseen.

Romutuspalkkioita varten on varattu 8 miljoonaa euroa.

2 Uusi auto.

Romutuspalkkion määrä vaihtelee. Uuden kaasu- ja sähköauton sekä ladattavaan hybridiauton ostoon voi saada korotetun 2 000 euron palkkion. Tavallisen vähäpäästöisen uuden auton ostoon voi saada 1 000 euron palkkion. Palkkion edellytyksenä on, että auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 120 grammaa kilometriltä. Rajan alle jää tavallisella bensiinimoottorilla varustettuja autoja sekä muutama pieni dieselauto. Täyssähköautojen hankintaan voi saada lisäksi 2 000 euron hankintatuen.

3 Sähköpolkupyörä.

Myös sähköpyörän ostoon voi saada romutuspalkkiota. Palkkio on korkeintaan pyörän hankintahinta tai 1 000 euroa. Palkkiosta ei saa käteistä takaisin, jos pyörä ei maksa tuhatta euroa. Sähköpyörässä saa olla enintään 250 watin moottori, joka toimii vain poljettaessa ja lopettaa avustamisen, kun nopeus nousee 25 kilometriin tunnissa.

4 Joukkoliikennelippuja tai liikkumispalveluja.

Palkkiota voi saada myös joukkoliikenteen kausilipun ostoon tai liikkumispalveluihin. Liikkumispalvelukuluja voivat olla esimerkiksi henkilöautojen ja kaupunkipyörien vuokrausta, mutta kuluihin täytyy sisältyä myös joukkoliikenteen käyttöä.

5 Palkkion hakeminen.

Romutuspalkkiota haetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Palkkiota voi hakea joko sähköisesti tai paperikaavakkeella. Palkkio haetaan jälkikäteen. Hakemusta varten tarvitaan romutuspalkkion lisäksi tositteet, kuten kauppakirja tai kuitti, josta käyvät ilmi hankitun auton, sähköpyörän, joukkoliikennelipun tai liikkumispalveluiden yksityiskohdat.

Palkkiota ei voi hakea esimerkiksi ennen kampanjaa hankitun sähköpyörän ostoon. Traficomista myös muistutetaan, että kampanjan periaate on, että ensin romutetaan, sitten hankitaan auto, pyörä tai liikkumispalveluita ja sen jälkeen haetaan palkkio.

Juttua varten on haastateltu Liikenne- ja viestintäministeriön neuvottelevaa virkamiestä Eleonoora Eilittää sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verotuspalvelujen päällikköä Tuovi Valtosta.

Auton korviketta voi joutua odottamaan

Iikan Pyörävarikolla Jyväskylän Seppälässä kävi jo alkuviikosta asiakas katselemassa sähköpyörävaihtoehtoja romutuspalkkio mielessä.

– Asiakkaan perheessä on kaksi autoa. He suunnittelevat toisen romuttamista ja sähköpyörän hankkimista rouvalle työmatkoja varten, kertoo myymäläpäällikkö Annukka Ylönen.

Ylönen pitää tuoretta romutuskampanjaa hyvänä ja uskoo sen kannustavan sähköpyörän hankintaan.

– Kaupunkialueella sähköpyörä on todellinen vaihtoehto autolle. Se madaltaa pyöräilykynnystä esimerkiksi huonommilla keleillä ja jos työpaikalla ei ole kunnon peseytymismahdollisuutta, hän sanoo.

Pyörän valinnassa Ylönen neuvoo kartoittamaan tarpeen ja olosuhteet huolellisesti.

– Talvella olisi hyvä, ettei sähköpyörää säilytetä jatkuvasti ulkona. Jos ei ole mahdollista laittaa pyörää lämpimään, kannattaa ainakin valita malli, josta akun saa irti ja lämpimään, hän vinkkaa.

– Työpäivän ajan sähköpyörä selviää hyvin ulkonakin, Ylönen jatkaa.

Sähköpyörien yleistymisen ongelmaksi saattaa muodostua niiden saatavuus, sillä pyörien kysyntä on ollut vilkasta jo ennen romutuskampanjaa.

– Monella mallilla toimitukset venyvät tällä hetkellä kesään, jopa ensi syksyyn saakka, Ylönen kertoo.

Kommentoi