Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuun loppuun, kun keli sitä vaatii

Kesällä uudistunut tieliikennelaki siirsi vastuuta hyväkuntoisista ja keliin sopivista renkaista entistä enemmän autoilijalle. Myös niin sanottu talvirengaspakko on nyt pidempi kuin aiemmin.

Tulevana talvena autossa on käytettävä talvirenkaita 1.11.2020 – 31.3.2021 välisenä aikana aina kelin niin vaatiessa.

– Vastuu hyväkuntoisista ja keliin sopivista renkaista on aina kuljettajalla, ei ajoneuvon omistajalla, sanoo Rengasfoorumissa toimivan Autonrengasliiton puheenjohtaja, jyväskyläläisen Rengasnuoran toimitusjohtaja Jarmo Nuora.

Rengasfoorumin tehtävänä on muun muassa syventää rengas­tietämystä.

– Tärkeimmät tarkastuskohteet ovat urien syvyys, nastarenkaissa nastojen kunto, renkaiden ikä sekä kulumisen tasaisuus, Nuora tiivistää.

Tieliikennelain mukaan talvirenkaiden pääurien on oltava vähintään 3 millimetriä syvät, mutta renkaan toiminnan kannalta urasyvyyttä on hyvä olla vähintään 5 milliä.

Vastuu hyväkuntoisista ja keliin sopivista renkaista on aina kuljettajalla, ei ajoneuvon omistajalla.

Jarmo Nuora

Nastarenkaissa nastat on hyvä käydä läpi ja tarvittaessa myös laskea. Neljän renkaan sarjassa parhaan ja huonoimman renkaan nastamäärän ero saa olla enintään 25 prosenttia.

Paras työkalu renkaan urasyvyyden mittaamiseen on työntömitta. Jos sellaista ei löydy, voi apuna käyttää kahden euron kolikkoa. Sen hopeareunus on 4 millimetrin paksuinen, eli jos reunus uppoaa reilusti uraan, on ura riittävän syvä.

– Urasyvyys on talvirengaskaudella tärkeää erityisesti sohjokeleillä. Liian matala ura ei ohjaa sohjoa renkaan alta pois, ja auto ajautuu hallitsemattomaan sohjoliirtoon, Nuora kertoo.

Nastojen ja urien kunto on renkaan kuntoarviossa vasta puolet. Renkaalla on myös enimmäiskäyttöikä, jonka loppuessa kumiseos haurastuu ja renkaan ominaisuudet heikkenevät.

Renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmentä vuotta valmistusajankohdasta tai kuuden vuoden käyttöä. Valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä.

– Renkaan yleiskunnon tarkastaminen on aina tarpeen, sillä täydellinen mittari valmistusajankohta ei ole. Ajan lisäksi rengasta kuluttavat esimerkiksi teiden suola ja muut kemikaalit.

Jos omat tarkastajantaidot arveluttavat, voi suunnata rengasliikkeeseen tarkistuttamaan renkaat.