Ford F-150 Raptor on monelle Fordiin hurahtaneelle tuttu nimi. Uudempi ja vieraampi on myös meikäläisten Suomeen löytänyt pikkuveli Ford Ranger Raptor, jollaisella pääsimme ajamaan koeajolenkin. Koska varsinaista esittelyautoa Fordin jälleenmyyjä Jyväskylässä on joutunut koronan takia odottamaan, päätimme ojentaa auttavan kätemme koeajojutun muodossa. Olkaapa hyvät.
Ford Ranger on jo perusmallina varsin maastokykyinen pick-up. Ranger Raptorissa idea on sama kuin isoveli F-150 Raptorissa: tehdä alkuperäisestä tuotteesta entistä räväkämpi, haluttavampi ja maastokykyisempi. Siinä missä Wildtrak oli aiemmin Ford Rangerin paras varustelutaso, on tämä parhaan ja kaikkein mehukkaimman Rangerin titteli siirretty onnistuneesti Ranger Raptorille.
Aivan ilmaiseksi tämä Ford Ranger Raptor ei kaupasta irtoa, sillä pakettiautoksi rekisteröitynä hinnasto tuntee lukemat 75 964 euroa. Mikäli mukaan haluaa takapenkit, nousee hinta tästä verojen takia lähemmäs sataatuhatta euroa. Se saattaa monelle olla jo liian suuri summa rahaa, mikäli kyseessä on vain autohankinta.
Homman voi kuitenkin ratkaista sillä, että ostaa Ranger Raptorinsa kuorma-autoksi rekisteröitynä, jolloin verosäästö on suorastaan kylmäävää tasoa. Niin kylmäävää, että on pakko todeta Suomen autoveron järjettömyys. Myös koeajoauto on rekisteröity kuorma-autoksi laillista veronkiertoa ajatellen. Ja kyllä, samassa lauseessa todellakin ovat sanat laillinen ja veronkierto.
Koeajoauton konehuoneesta tehoa löytyy 213 hevosvoimaa, ja konepellin alta löytyy kaksilitrainen sekä neljäsylinterinen dieselkone. Ranger Raptorin perään saa laittaa 2 500 kilon perävaunun, joten venetraileria tai asuntovaunua pääsee tarvittaessa vetämään.
Sitten vain auto tulille ja baanalle. Koska toimittaja on ajanut myös isoveli F-150 Raptoria, niin voisi äkkiseltään kuvitella, ettei tämä Raptoroitu Ranger tunnu miltään. Väärin kuitenkin meni, kyllä tuntuu.
Siinä missä isoveli on täysiverinen tunnevalinta, on pikkuveljessä tunteen lisäksi jo paljonkin järkeä, mikäli vain sattuu omaamaan kuorma-autokortin. Matka-ajoon toki saa tällöin varata enemmän aikaa, mutta runsaampi pohjapanssarointi tekee sen, että paljon maastossa ja metsissä viihtyvä yrittäjä saa taatusti vastinetta rahoilleen.
Ford Ranger Raptor on juuri sen lajin auto, että mitä huonommalle tielle sen vie, sen paremmalta idealta se tuntuu. Koeajolla toimittaja olisi halunnut viedä tämän auton niin rajuun paikkaan mitä ikinä keksii, mutta järki käskee lopettaa kuitenkin ajoissa. Järjellä mietittynä tähän autoon ei ole enää mitään lisättävää. Työkäytön lisäksi auto soveltuu hienosti myös harrasteluun, kun mielessä on offroad ja astetta haastavammat metsätaipaleet. Näin on todella hyvä.