Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Korona katkaisi hyvän nousukiidon – Alvar Aalto ja saunat seudun vetonauloina

Korona on moukaroinut loven Jyväskylän seudun matkailuun, mutta Keski-Suomessa on selvitty vähemmällä kuin esimerkiksi Lapissa ja Helsingin seudulla.

– Jyväskylän ympäristössä on paljon ihmisiä ja yrityksille riittää myös lähimatkailijoita. Lisäksi paikalliset käyttävät jonkin verran matkailupalveluita. Lapissa matkailu on enemmän ulkomaalaisten varassa, lähiseudulla ei riitä väkeä asiakkaiksi. Myös pääkaupunkiseudulla kansainvälisten matkailijoiden merkitys on iso, kertoo Visit Jyväskylän tuore matkailujohtaja Susanne Rasmus.

– Jyväskylässä kotimaisten matkailijoiden osuus on noin 85 prosenttia. Kansainvälisten matkailijoiden osuus on vasta lähtenyt kasvuun, hän jatkaa.

– Meillä oli hieno vuosi tulossa. Varauksia oli ennätysmäärä ja tammi–helmikuu olivat majoitusmyynnissä kasvukuukausia ennen kuin korona katkaisi nousun.

Mikä Jyväskylässä ja seudulla kiinnostaa ulkomaalaisia?

– Kyllä ne ovat järviluonto, sauna ja Alvar Aalto. Aallolla on maailmalla paljon isompi arvostus kuin me täällä ymmärrämme, Rasmus toteaa.

Jyväskylässä kotimaisten matkailijoiden osuus on noin 85 prosenttia. Kansainvälisten matkailijoiden osuus on vasta lähtenyt kasvuun.

– Oma työpisteeni sijaitsee Tietotalolla, joka on Aallon suunnittelema. Välillä havahdun siihen, että turistiryhmät kuvaavat työpaikkaani, joka on minulle arkipäiväinen rakennus, hän jatkaa.

Edellä mainitut seikat nivoutuvat hyvinvointimatkailuun, joka Jyväskylässä nähdään laajana käsitteenä.

– Fyysinen hyvinvointi sisältää luonnon ja kaikkea mitä siellä voi tehdä sekä esimerkiksi saunan, joka tarjoaa korkealaatuisia elämyksiä matkailijoille.

– Henkinen hyvinvointi taas on esimerkiksi kulttuuria, jossa Aalto on taas isossa roolissa. Lisäksi meillä on Keski-Suomessa kaksi Suomen seitsemästä Unescon maailmanperintökohteista: Petäjäveden vanha kirkko ja Struven ketjuun kuuluva Oravivuoren mittauspiste, Rasmus jatkaa.

Matkailussa vahvasti kasvanut trendi on myös Live like local eli elä kuin paikallinen, jossa yksittäinen paikallinen ihminen voi tarjota matkailijalle elämyksen. Jyväskylässä kysyntään on vastattu esimerkiksi järjestämällä mahdollisuus lähteä paikallisen kanssa iltalenkille.

– Samalla tutustuu paikalliseen elämäntapaan ja löytää parhaat kuntoilupaikat, Rasmus kertoo.

Myös keskustan design-puodeissa voi kiertää paikallisen oppaan kanssa.

Rasmuksen mukaan korona-aikana Jyvässeudun ja Keski-Suomen matkailuvaltit ovat korostuneet, sillä juuri nyt kysyntää on luonnolle, väljyydelle ja puhtaudelle.

Matkailujohtajan pesti on tuore. Se syntyi, kun Visit Jyväskylästä tuli itsenäinen yksikkö elinkeino- ja työllisyyspalveluiden alle.

– Hienoa, että matkailu ymmärretään tärkeäksi elinkeinoalueeksi. Matkailulla on kuitenkin hyvä kerrannaisvaikutus ja sen seurauksista hyötyvät monet muutkin yritykset, Rasmus anoo.

Visit Jyväskylän tehtävä on koordinoida seudullista matkailuyhteistyötä. Tällä hetkellä rintamassa on yhdeksän kuntaa maakunnan 23:sta. Visitin hallinnoimassa kansainvälisessä hankkeessa kuntia on mukana 21. Parhaillaan Visitin väki laatii yhdessä Keski-Suomen liiton kanssa maakunnallista matkailustrategiaa, jossa linjataan suuntaviivat seuraaville viidelle vuodelle.