Lompakolta odotetaan tänä päivänä erityisesti turvallisuutta

Maarit Särkällä on kesä- ja talvikäyttöön eri lompakot. Lompakosta löytyy muun muassa miehen käyntikortteja. Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Vuoden takuukuitit kolmen vuoden ajalta, lasten ja lastenlasten valokuvat, muistilappuja, maksukortit, etukortit, jäsenkortit ja pari joulukorttia. Kaikki tämä usein takataskussa.

Edellä maalattu kuva esittää perinteistä suomalaisen lompakkoa. Kuvaa voisi vielä tarkentaa sillä, että kolikot säilytetään vetoketjullisessa taskussa.

– Keskieurooppalaisten suosimiin napilla suljettaviin kolikkotaskuihin ei suomalainen rahankäyttäjä luota, kertoo Jyväskylän Torikeskuksessa sijaitsevan Mini-Laukun yrittäjä Pauliina Kolari.

Lompakkomuotia muokkaavat ennen kaikkea kortilla ja sähköisesti maksaminen.

Lompakoille on edelleen kysyntää, mutta millaisia lompakoita ihmiset tänä päivänä etsivät?

– Samanlaisia kuin mitä heillä jo on. Hyvin usein halutaan sellainen, johon on totuttu.

Tyypillisesti miehet ostavat mustan lompakon, joka mahtuu taskuun. Jos on valittava jokin muu väri, ostetaan ruskea.

Naisille kelpaa myös värikäs lompakko. Kolarin mukaan naiset voivat kuljettaa rahaa ja kortteja myös kukkaroissa. Naisten rahapussien koko voi vaihdella hurjastikin.

Yksi iso muutos on tapahtunut myös miesten lompakon käytössä viime vuosina:

– Lompakot ovat alkaneet siirtyä takataskusta etutaskuun. Se lisää turvallisuutta, sillä etutaskusta lompakko on vaikeampi varastaa.

Maksukorttien käytön lisääntyminen näkyy trendeissä. Parin vuoden ajan suosiossa ovat olleet korttilompakot tai suojakotelot korteille. Kolarin mukaan niiden myynti on jo ylittänyt takavuosina suureen suo­sioon nousseiden ketjulompakoiden myynnin.

Ketjulompakoita eli lompakoita, jotka saa ketjulla kiinni esimerkiksi farkun vyölenkkiin, myydään edelleen, mutta huomattavasti vähemmän.

– Ketjulompakon ostaja on usein nuori. Myös lapsille ostetaan ketjulompakoita, sillä ne pysyvät hyvin mukana, Kolari kertoo.

Nykyään erityisen kysyttyjä ovat RFID-suojatut lompakot. RFID tulee sanoista Radio Frequency Identification, mikä tarkoittaa radiotaajuista etätunnistusta. Teknologia mahdollistaa esimerkiksi maksukorttien etäluennan.

– Suojausominaisuutta kysytään yhä enemmän. RFID-suojatut lompakot voivat olla korttilompakoita tai ihan tavallisen näköisiä lompakoita, joissa on sisällä suojakalvo, Kolari sanoo.

Lompakko on yleensä henkilökohtainen ostos, joka hankitaan itse. Poikkeuksen tekee joulunaika, joka on lompakkomyynnin suurin sesonki: silloin niitä ostetaan lahjaksi.

Jyväskyläläisellä Maarit Särkällä on kaksi kausilompakkoa: kesällä pieni ja keveä ja talvella sellainen, johon mahtuu kaikki tarpeellinen.

– Talvilompakko on sellainen, jossa on suoja, ettei korttia voi etälukea, hän täsmentää.

Särkän lompakosta löytyy omien korttien lisäksi käyntikortteja, mutta ne ovat miehen, oman miehen.

– Kun Jannella ei ole itsellä näitä mukana, hän pyytää minulta, Maarit nauraa.

Janne Särkkä on OP Kodin toimitusjohtaja.

Särkkien tytär Krista Riikonen edustaa nuorempaa polvea lompakkotottumuksissa.

– Minulla on puhelin ja kortit samassa kokonaisuudessa. Vielä kun saisi auton avaimet jotenkin samaan nippuun. Tykkään, että kaikki on kerralla mukana, kun johonkin lähtee.

Perinteinen lompakko sopii sinulle, jolla on paljon erilaisia kortteja ja joka haluaa pitää ne kaikki mukana. Käytät myös käteistä rahaa etkä ole unohtanut kolikoita. Säilytät lompakossasi mielellään myös kuitteja ja läheistesi kuvia.

Korttilompakko on oikea valinta, jos käytät pääasiassa maksukorttia eikä sinun tarvitse kantaa kaikkia omistamiasi kortteja kerralla mukana. Seteleitä käytät harvoin ja kolikoita tuskin koskaan.

Lompakkolaukku puolestaan sopii sinulle, joka haluat pitää kaikki tärkeät asiat yhdessä paikassa. Samassa olkalaukussa kulkevat rahat, kortit, kännykkä ja avaimet, myös jakoavaimet.

Keskustelu