Moni taloyhtiö saa loppuvuodesta ilmoituksia hinnankorotuksista kiinteistöhuolto-, siivous- ja isännöintiyritykseltään. Hintojen korottamista ei tule taloyhtiössä ottaa kuitenkaan pelkkänä ilmoitusasiana, vaan taloyhtiön hallituksen pitää käsitellä korotusesitykset asianmukaisesti.
Palveluntarjoajan tehtävistä ja palkkioista on sovittu sen ja taloyhtiön välisessä sopimuksessa. Palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii aina molempien osapuolten hyväksynnän. Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa kannattaa miettiä, onko taloyhtiö tyytyväinen saamaansa palveluun. Hyvästä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä.
Hyvästä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä.
Kiinteistöpalvelualan ja isännöintipalvelujen yleiset sopimusehdot määrittävät, että palveluntarjoajan on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus taloyhtiölle kirjallisesti riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistuksen ajankohtaa. Jos taloyhtiö ei hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee ilmoittaa siitä kirjallisesti palveluntarjoajalle kuukauden kuluessa tarkistusehdotuksen saapumisesta. Sen jälkeen käynnistyvät mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut.
Mikäli neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen hinnantarkistuksesta, on syytä varautua sopimuksen päättymiseen ja uuden palveluntarjoajan hankkimiseen.
Hannu Mähönen
toiminnanjohtaja,
Kiinteistöliitto Keski-Suomi