Päätoimittajalta Tietojärjestelmät syövät hoitajien kallista aikaa

Viime viikolla sähköpostiin tullut tiedote kertoi, että huonosti suunnitellut tietojärjestelmät hidastavat hoitotyötä ja vaarantavat potilasturvallisuuden joka viikko. Teknologiayhtiön teettämässä tutkimuksessa oli kartoitettu hoitajien työn arkea.

Hoitajien mukaan esimerkiksi elintärkeät tiedot eivät siirry automaattisesti potilaan mukana, vaan niiden perään on kysyttävä. Tämä on arkea myös terveydenhuollon asiakkaille.

Suuhygienisti ihmettelee, onko lapsi ensimmäistä kertaa hammashoidossa, kun järjestelmässä ei näy merkintöjä. Ei ole, mutta lapsi on vasta muuttanut. Kolmen lapsen äidin kannassa on merkintä vain yhdestä neuvolakäynnistä, vaikka kaikki käynnit on tehty ja työterveydessä kaksi rokotetta saanut joutuu terveysasemalla esittämään koronapassin todistaakseen aiemmat pistokset.

Hoitoala tuskin on ainoa, jossa ihmiset palvelevat järjestelmiä.

Tietokatkosten riski kasvaa, jos asioi sekä kunnallisen että yksityisen toimijan kanssa. Ja eri paikkakunnilla. Entä kuinka kulkee tieto koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta kunnalliselle ja yksityiselle toimijalle?

Ihmiset liikkuvat ja tiedonkin pitäisi. Ei ole tätä päivää, että terveystiedot täytyy kuljettaa kansiossa uudelle kotipaikkakunnalle vietäväksi. Ja mistä tärkeät terveystiedot löytyvät tilanteissa, joissa potilas ei itse pysty kertomaan niitä?

Tietojärjestelmät eivät hoitajien mukaan keskustele keskenään eikä niitä ole suunniteltu hoitotyön arkeen. Hoitajat kokevat, ettei käyttäjiä ole kuunneltu tarpeeksi tietojärjestelmien käyttöönotossa. Jos järjestelmät palvelisivat paremmin työtä, jäisi hoitotyöhön arviolta yli tunti enemmän aikaa joka päivä, selvitys kertoo.

Työvoimapulasta kärsivällä sosiaali- ja terveysalalla ei ole varaa menettää yhtään työtuntia eikä turhauttaa osaavia tekijöitä toimimattomien tietojärjestelmien vuoksi.

Hoitoala tuskin on ainoa, jossa ihmiset palvelevat järjestelmiä, mutta hoitoala on murroksessa, jossa asiaan voidaan puuttua. Yhteiskunnalle edullisinta olisi, että terveystiedot olisivat kaikkien niitä tarvitsevien ammattilaisten saatavilla, jotta ihmisiä osattaisiin hoitaa oikein ja lääkkeitä määrätä riittävästi ja tarpeeseen.

Jos asia halutaan ratkaista, täytyy kehitystyössä kuunnella ihmisiä, jotka todella tekevät käytännön työtä. Päivittäin. Ylä- ja väliportaan pomot ovat taitavia tekemään kompromisseja kustannusperusteilla, mutta säästö väärässä paikassa voi käydä pidemmän päälle kalliimmaksi.