Näkökulma | Taksialalla on toivoa, mutta ”me ei mainita Berneriä”

Paviljongin edustalla palaa tupakka ja keskustelu käy kyydeistä. Sisällä vastaan kävelee mies toisensa jälkeen. Osalla on handsfree koko ajan korvassa. Väen pukeutuminen on tummaa, iäkkäämmillä miehillä näkyy keskivertoa enemmän suoria housuja ja vyölle kiinnitettyjä kännykkäkoteloita. Kahvilassa tarjolla on runsaasti feta-kasvispiirakkaa, mutta asiakkaat kyselevät ruoan perään.

Taksimessuilla pääosassa ovat autot. Oman osastonsa halliin ovat pystyttäneet Volkswagen, Toyota, Mercedes Benz, Ford, Skoda ja Maxus. Mersun osasto on isoin. Hallin reunoilla tuotteitaan esittelevät eri järjestelmätoimittajat, rahoitus- ja vakuutusyhtiöt sekä polttoaineyhtiö.

Lavalla poliitikot keskustelevat alan tilanteesta. Spontaanit aplodit puuttuvat, mutta tuhahduksia kuuluu tasaisesti. Nopeasti käy ilmi, että taannoinen taksiuudistus tuntuu edelleen aika isona lohkareena ammattiautoilijoiden hampaankolossa.

Viime vuonna ensi-iltansa saaneessa Disneyn animaatioelokuva Encantosta nousseessa hittikappaleessa lauletaan: ”Me ei mainita Brunoo”. Laulu kertoo perheen mustasta lampaasta. Taksimessuilla luritus taipuisi muotoon ”Me ei mainita Berneriä”. Tosin nimi vilahti keskusteluissa useaan otteeseen.

Lommon korjaaminen voi käydä kalliiksi, mutta se kannattaa tehdä.

Taksiuudistus ei ole ainoa viime aikoina alaa kurittanut tapahtuma. Vaille kehuja jää myös Kela-kyytien kilpailuttaminen. Viime vuosien vitsaus taksialallakin on ollut korona, joka vähensi ajoja, kun yöelämää ja tapahtumia rajoitettiin. Sen jälkeen Venäjän aloittama sota Ukrainassa nosti polttoaineiden hinnat ennätyskorkealle.

Yrityksille on suunnitteilla polttoainetukea, mutta ajankohtaiskatsauksen messuväelle pitäneellä Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salosella oli siitäkin huonoja uutisia: taksiala olisi jäämässä ainoana kuljetusalan toimijana tuen ulkopuolelle.

Perusteena on muun muassa se, että taksit voivat siirtää kasvaneet kustannukset välittömästi matkan hintoihin. Alalla nähdään, että kallistuva taksimatkan hinta vähentäisi entisestään ajoja ja siten kurittaisi lisää. Alan luotettavuuden kannalta hyvänä nähtiin, että vuodenvaihteessa kuluttajansuojalaki ulottuu myös palveluihin ja siinä samalla taksipalveluihin.

Luottamus nousikin yhdeksi keskustelunaiheeksi, kun ulkomaalaistaustainen taksiyrittäjä tivasi liitolta keinoja lisätä asiakkaiden luottamusta. Kysyjän kokenut kollega totesi, että taksipalvelu on uniikkia palvelua, jossa luottamus asiakkaan kanssa luodaan joka kerta uudelleen. Hyvin sanottu.

Messuilla ruodittiin paljon alan ongelmia ja vaikeita aikoja, sillä alan yrittäjät sekä kuljettajat ovat mutkatonta ja suorasanaista sakkia. Messuista ei kuitenkaan jäänyt toivoton tunnelma.

Ilmastohuolet ja kallis polttoaine lisäävät jatkuvasti painetta vähentää yksityis-autoilua ja luopua aluksi ainakin kakkosautoista. Kaupungistuminen kasvattaa kokonaan autottomien talouksien määrää.

Arjessa, juhlassa ja neljän vuodenajan Suomessa autokyydille on kuitenkin aina silloin tällöin tarvetta. Juuri silloin taksi olisi vaivaton vaihtoehto. Kunhan niitä olisi saatavilla.

Toimiva taksiverkosto on ilmastoteko. Taksiautot ovat tunnetusti moderneimmasta päästä ja siten tänä päivänä myös ympäristöystävällisempiä. Verkosto auttaisi myös osaltaan päätöksessä luopua toisesta autosta, kun tietää, että nopeaan autontarpeeseen pirssi ja kuski ovat puhelimen päässä.

Ainakin kaupunkikeskustojen ulkopuolella luottamus taksin saantiin on saanut kovan kolauksen. Sen lommon korjaaminen voi käydä kalliiksi, mutta se kannattaa tehdä ennen kuin koko järjestelmä ruostuu.