Pääkirjoitus Käsittämätön tietokatkos

Koronarokotuspisteen jono pilkisti Kuokkalan entisen terveysaseman ulko-ovelle saakka ja väkeä tuli lisää. Jono kuitenkin veti, sillä resurssointi oli kunnossa. Eteisessä hoitaja kysyi, onko aika varattu. Ei ollut, joten siirryin odottamaan ilmoittautumista. Se kesti kolme minuuttia. Aulassa nimi huudettiin puolentoista minuutin jälkeen eikä piikityksessä kestänyt kauan. Lopuksi vartin odotus yllätysten varalta. Koko homma oli hoidettu parissakymmenessä minuutissa.

Käynti oli valaiseva. Koska aiemmat piikkini olen hakenut yksityiseltä työterveydestä, jouduin esittämään rokottajalle koronapassin, sillä tietoa aiemmista rokotuksistani ei löytynyt kunnalliselta koneelta. Ymmärrän taas paremmin, miksi keskenään keskustelevia digijärjestelmiä pidetään tärkeänä soteuudistuksessa. Kun ei kulje rokotustieto, eivät kulje vakavammatkaan viestit.

Tietokatkosten vuoksi ammattilaiset eivät näe kokonaiskuvaa potilaidensa tilanteesta eivätkä siksi osaa auttaa parhaalla mahdollisella tavalla. Ristiriidat hoidossa ja lääkityksessä eivät auta potilasta, pitkittävät hoidon tarvetta ja voivat olla hengenvaarallisia.

Piiloon jää myös tieto toisen toimijan määräämistä lääkkeistä, jolloin niitä voi luukkua ja apteekkia vaihtamalla lunastaa tarvetta suuremman määrän, mikä mahdollistaa väärinkäytön.

Terveisiä tuoreille sotepäättäjille, tässä yksi asia lisää parannettavien asioiden listalle.