Pääkirjoitus Aiotaanko autoja laittaa maan alle?

Keski-Suomi tunnetaan järvistä ja mäistä. Ja juuri nämä kaksi elementtiä ahdistavat kasvavaa Jyväskylän kaupunkia: Jyväskylän ydin on puristunut harjun ja järven väliin. Uutissivulla kerromme selvityksestä, jonka mukaan Jyväskylän Lutakon ja keskustan välille voidaan rakentaa kansi ja sen päälle asuntoja.

Suur-Jyväskylän Lehden väki suhtautuu avoimesti ja antaa mahdollisuuden alueen uusille kehitysideoille. Kansi-idea kuitenkin jakoi mielipiteet toimituksessa.

Mitä järkeä, kuka haluaa asua maantien ja junaradan päällä? Olisihan meillä metsää, jonne saisi lisää asuntoja. Onko kaikkien asuttava keskustassa?

Toisaalta, onko järkeä pitää valtatietä ja valtavaa ratapihaa halkomassa muutenkin pientä keskustaa? Metsään on turha rakentaa, jos sinne ei haluta muuttaa, ja liekö radan päällä asuminen kehnompi vaihtoehto kuin aivan sen vieressä? Näkökulmia riittää.

Kansikokonaisuus liittyy uuteen toriin, jonka on määrä siirtyä nykyiseltä paikaltaan Asema-aukiolle. Tämä taas ketjuttuu Kirkkopuiston tuntumaan jo vuosikymmenen verran viriteltyyn maanalaiseen pysäköintiin. Kannen lisäselvitysten arvioidaan vievän ainakin 10 vuotta. Kirkkopuisto on opettanut, että kannattaa varautua ainakin 20 vuoteen, sillä kansisuunnitelmassakin on kyse tavallaan ajoneuvojen laittamisesta maan alle. Sellaisilla hankkeilla on täällä tapana viivästyä.