Pääkirjoitus: Jyväskylä kaipaa paluumuuttajia

Sami Rahkonen, päätoimittaja

Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö Business Jyväskylä on käynnistänyt yhdessä yritysten kanssa valtakunnallisen rekrytointikampanjan, jolla houkutellaan erityisesti korkeasti koulutettuja paluumuuttajia.

Kampanjalla pyritään helpottamaan osaajapulaa, joka on monelle yritykselle kasvun este. Mukana on yli 50 yritystä ja haussa osaajia yli 300 työpaikkaan.

Elinvoimayksiköiden työ jää usein yleisöltä piiloon ja pahimmillaan yrityksillekin etäiseksi. Business Jyväskylän paluumuuttajakampanja vaikuttaa raikkaalta poikkeukselta. Se pyrkii vastaamaan suoraan yritysten tarpeeseen ja samalla luo myönteistä kuvaa koko kaupungista.

Paluumuutto-sivusto kertoo perustietoja ja tilastopoimintoja kaupungista. Sivustolta selviää esimerkiksi, että useampi kuin joka kolmas jyväskyläläinen harrastaa liikuntaa vähintään neljästi viikossa ja että omakotitalon keskihinta kaupungissa on 205 000 euroa. Talojen hintataso kiinnostanee erityisesti ruuhka-Suomessa.

Tietopaketissa on asiaa muun muassa kaupunginosista, asumisvaihtoehdoista, liikunnasta, kulttuurista ja terveyspalveluista, tietenkin työpaikoista sekä kouluista ja päivähoidosta.

Onnistuessaan kampanja auttaa yrityksiä pysymään ja kasvamaan sekä tuomaan kaupunkiin uusia veronmaksajia. Se taas hyödyttää meitä kaikkia.

Kommentoi