Pääkirjoitus: Onko pyörää, kun palaan?

Sami Rahkonen, päätoimittaja

Pyörällä liikkuminen kaupungin keskustassa on nopeampaa kuin autolla, mutta sen pysäköiminen on hankalampaa. Auton pysäköinti maksaa, mutta rahalle saa myös vastinetta: Paikkoja on yleensä tarjolla ja kohtuullisen matkan päässä kohteesta. Auton parkkeeraajan ei myöskään tarvitse miettiä, onko auto tallessa, kun palaa.

Toista on polkupyörän kanssa. Kävelykadulla polkupyörille on osoitettu selkeät paikat ja infrassa huomioitu myös tarve saada pyörä lukittua kettingillä rungosta kiinni. Nämä paikat tahtovat kuitenkin olla kortilla. Ja pyöriä katoaa kettingeistä huolimatta.

Pyöräparkkeja on myös Kävelykadun ulkopuolella, mutta lukitusmahdollisuuksissa on toivomisen varaa. Putiikkien tuntumaan on paikoin mahdotonta jättää pyörä ilman, että se tukkii tien. Eikä sitä saa lukittua mihinkään kiinni. Saako kivijalkaliikkeiden sisäpihoille pysäköidä polkupyörän asioinnin ajaksi?

Autolla keskustassa asioidessa on selvää, että loppumatka on käveltävä. Pyörällä pitäisi päästä lähelle. Jo senkin vuoksi, ettei pyörää tarvitse jättää pitkäksi aikaa varastettavaksi.

Pyöräilyn keskeinen ongelma Jyväskylässä on varkaudet. Koska varkailla on paljon ja poliisilla vähän keinoja, on ilmiö hyväksytty osaksi kaupunkikulttuuria. Pyöräilyä kaupungissa voisi edistää myös pyörien turvallisilla pysäköintimahdollisuuksilla.

Kommentoi