Kirjoittaja on päätoimittaja.
Sähkön myyjä soitti. Kertoi, että nyt voi säästää valtavasti sähkölaskussa ja antoi ymmärtää, että muut naapurustossa ovat jo tarttuneet tarjoukseen. Pyysin tarjouksen sähköpostiin. Myyjä ei voinut sitä lähettää, mutta sanoi, että voin tehdä sopimuksen ja perua sen parin viikon sisällä, jos en tykkääkään.
Ärsyttää. Jos tarjouksessa kaikki on kunnossa, sen voi lähettää asiakkaalle kirjallisena. Tietämättä paremmin herää epäilys, ettei tarjous olisikaan niin hyvä eikä sopimuksen purkaminen onnistuisi helposti.
Nettimyynti ärsyttää. Ei siis verkkokauppa, vaan nettiliittymien myynti. Operaattori lähetti marraskuussa tekstiviestin, jossa kerrottiin, kuinka voin säästää 240 euroa vaihtamalla liittymää. Joulukuussa etu oli jo lähes 300 euroa. Ero selittyi sillä, että jälkimmäiseen oli paketoitu nopeampi netti.
Nettimegoissa on aina kyse teoreettisesta maksimista. Niissä luvuissa tieto liikkuu usein vain paperilla. Todellinen nopeus on kiinni maantieteestä, kuinka tieto pääsee ilmoja pitkin kulkemaan. Huippusuorituksiin päästään neteissä ja auton kulutuslukemissa yleensä vain laboratoriossa.
Eniten operaattoreissa ärsyttää kuitenkin asiakaspalvelu. Täti maksuttomassa asiakaspalvelussa ei pystynyt hoitamaan asiaa, vaan ohjasi ottamaan yhteyttä maksulliseen numeroon. Hetken kuluttua maksullisessa numerossa vastasi sama täti, joka nyt pystyikin hoitamaan asian. Pitävät asiakasta tyhmänä.
Väkeä tuntuu olevan firmalla liikaa, sillä samaa asiaa hoitaa aina eri työntekijä.
Sekin ärsyttää, että omalta operaattorilta saa hyvän tarjouksen vasta kun on vaihtamassa asiakkuutta jollekin toiselle.
Tuttu osti auton. Se hajosi ensimmäisellä pitemmällä matkalla. Valitettavasti tuttu oli ottanut autoon lisäturvan.
Kuluttajasuojan mukaan autoliikkeellä pitäisi olla vastuu myymästään viallisesta tuotteesta. Liike kuitenkin maksattaa vikojen korvauskustannukset lisäturvasta ja tuttu maksaa omavastuuosuuden joka kerta, kun sama vika tutkitaan uudelleen. Tuttua ärsyttää.
Internetistä löytyy maltillisellakin nopeudella runsaasti keskustelua aiheesta ja firmasta. Yrityksen arvoihin kuuluu asiakkaan väsyttäminen ja harvoin puhelimeen vastaaminen. Vaikeaselkoisista ja mahdollisimman niukoista sähköpostiviesteistä jaettaneen bonuksia. Myös väkeä tuntuu olevan firmalla liikaa, sillä samaa asiaa hoitaa aina eri työntekijä.
Firman nimi jääköön mainitsematta, ettei syytetä piilomainonnasta.
Ärsytystä vähentää se, että lehdelle tämä on hyvä ilmiö.
Ihmisten laiskuus internetissä se vasta ärsyttääkin. Vastikään sosiaalisen median ryhmässä kysyttiin, onko lähikauppa auki. Kysyjä sai vastaukseksi linkin kaupan verkkosivuille ja oli kiitollinen.
Yhä useammin näkee puskaradioissa ihmisiä huutelemassa palvelun perään ja pyytämässä ammattilaisia ilmoittautumaan. Ennen jaksettiin itse etsiä tarvitsemaansa palvelua. Ymmärrän, jos kokemuksia kysellään, mutta kun pyydetään tekijöitä ilmoittautumaan.
Ärsytystä vähentää se, että lehdelle tämä on hyvä ilmiö. Se osoittaa, ettei asiakas jaksa varta vasten etsiä netistä tarvitsemaansa, vaan tieto tuotteesta tai palvelusta pitää tuoda nenän eteen.