Sami Rahkosen kolumni: Taas kohti parempaa elämää

Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Sähköpostiin tuli tiedote opaskirjasta, jolla elämästä saa paremman. Kirjan ilmestyminen vuodenvaihteen tienoilla ei ole sattumaa. Nyt on oikea hetki myydä elämänmuutosta.

Ruuhkavuosien keltaisissa liikennevaloissa huomion kiinnitti ohje, jonka mukaan joka päivä pitäisi olla vähintään vartti omaa aikaa.

Menneen vuoden aikana lähimpänä omaa aikaa on ollut työaika, jolloin voi keskittyä muuhunkin kuin tekemään välipaloja tai vastaamaan kysymykseen, ”saako vielä jotain?”.

Mainostekstissä luvataan, että kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen. Usein ne eivät ole.

Kirjan on kirjoittanut Britannian yleisradioyhtiö BBC:n asiantuntijalääkäri Rangan Chatterjee. Hän on koonnut kansiin muiden muassa vinkkejä levottoman mielen rauhoittamiseksi ennen nukkumaanmenoa, digivieroitusohjelman, kuusi keinoa taistella makeanhimoa vastaan sekä keittiöjumpan.

Keittiöjumppa on tuttu. Se alkaa lämmittelyllä, jossa ajetaan keskenkasvuiset pois pienestä keittiöstä ruoanlaiton ajaksi. Seuraavaksi tyhjennetään astian­pesukone, jotta sinne saadaan likaiset astia pois tiskialtaasta ja pöydiltä, jotta mahtuu tekemään ruokaa. Tämä toistetaan muutaman kerran vuorokaudessa.

Ei televisiota mahdu katsomaan pienessä vaatehuoneessa.

Syke pysyy korkealla, kun lapsille toistaa kieltoa tulla keittiöön.

Taistelussa makeanhimoa vastaan kuusi vinkkiä ei riitä. Tarvitaan vähintään yksi oljenkorsi joka viikonpäivälle. Lisähaastetta kamppailuun tuo se, että kahdesta kaupassa käyvästä kumpikin sortuu vuorollaan.

Vinkkejä levottoman mielen rauhoittamiseen ei tarvita, sillä valot sammuvat iltaisin ilman ponnisteluja, kun on hyvin napostellut.

Rentoutumisessa Chatterjee neuvoo varaamaan joka päivä kalenteriin 15 minuuttia omaa aikaa ja noudattamaan kolmea sääntöä: Tee jotakin, mikä on vain ja ainoastaan sinua itseäsi varten, älä käytä rentoutumishetken aikana puhelinta, tablettia tai tietokonetta ja älä tunne syyllisyyttä omasta ajasta.

Perheellisenä Chatterjee tietää, että 15 minuuttia on realistinen tavoite, mutta miksi hän kieltää puhelimen, tabletin ja tietokoneen? Ei televisiota mahdu katsomaan pienessä vaatehuoneessa.

Vai pitäisikö sittenkin lopettaa ruikutus ja arvostelu ennen kuin on edes yrittänyt?

Ruuduttomaan sunnuntaihin tähtäävä digivieroitusohjelma ei arkeen sovi. Ei ainakaan korona-arkeen. Täytyyhän arkea jonnekin pystyä pakenemaan.

Tavoite on jyrkässä ristiriidassa oman ajan ottamisen kanssa.

Chatterjee on 43-vuotias kahden lapsen isä, joten pitäisihän hänen tietää...

Toisaalta, hän on immunologiaan erikoistunut lääkäri, joka esiintyy BBC:n aamutelevisiossa, kirjoittaa säännöllisesti eri sanoma- ja aikakauslehtiin ja julkaisi nyt kolmannen kirjansa. Mies taitaa elää eri todellisuudessa.

Vai pitäisikö sittenkin lopettaa ruikutus ja arvostelu ennen kuin on edes yrittänyt?

Kommentoi